Rundtur på Sulafjellet, søndag 29.05.16

Dette er en rundtur som går oppe på fjellet utover mot Eltrane og nede i fjøra på returen, vi starter og ender ved parkeringsplassen i Sandvika.

Kjør rett gjennom Langevåg sentrum og følg veien du kjører på heilt ut til Sandvika (ca 1,5 km), her er det god parkering.

Turskilt til Blåfjell viser rutestarten nord vest for parkeringen. Stien snor seg bratt opp gjennom skogen så de vel 300 høgdemeterne opp til Blåfjell går fort unna. Vi følger stien videre fra blåfjell og mot Eltrane som går opp gjennom et litt myrlendt parti og forbi et felt med hytter, før den stiger oppover mot Kjellingset-elva. Vi skal så oppover enda et myrlendt parti siste biten før turens høgeste punkt som er Flesjehornet (581m), resten av turen ut til Eltrane går i slakk fin nedoverbakke langs nordkanten av Sulafjellet. Helt fra Blåfjell og ut til Eltrane vil det være flott utsikt over Breisundet, Ålesund, Nordøyane og langt innover Sunnmørsalpane. Etter en god pause ute på Eltrane så blir det en bratt nedstigning til Eltraneset, her tar vi oss tid til å gå heilt utom neset før vi snur nesen hjemover mot Sandvika. På tur innover fjøra så skal vi passere Kalvestad, Flesje og Kjellingset der det finnes ruiner etter Jernalderbusetning.

Ta med gode sko, vindtette klær, mat og drikke. Ellers klær etter været. Dette er en lang tur og tek om lag 6 timer. Nedstigning fra Eltrane er bratt og vil nok for enkelte virke krevende.

NB! Om været er dårlig kan turen bli flytta eller kansellert, om det blir for vått i terrenget så kan returen bli tatt i samme rute som oppstigningen. Følg med her på heimesida vår.