Tur til Lauparen, lørdag 20.08.16

Fra toppen har man god utsikt i alle retninger, men spesielt mot nord til Tresfjorden med Molde i bakgrunnen.

Turen starter ved Grytalisetra, når du kommer til Vaksvik tar du av mot Vaksvikfjellet. Følg veien oppover fjellet i ca 6 km før du tar av til høyre mot Grytaliseter, kjør til enden av denne veien der du finner parkeringsplass.

Fra parkeringsplassen går vi forbi selve seteren og kommer inn på stien innover dalen mot Grytavatnet.  Det er en god del km i lett stigende terreng og tilbakelegge innover dalen før man omsider kommer inn til Trongbotn. Herfra er det bratt oppstigning til bandet (998m), hvor vi tar mot venstre oppover mot toppen. Oppstigningen videre er i en blanding av ur/mose og det er forholdsvis tungt og bratt terreng opp mot toppen. Siste biten opp til toppen må vi forsere en kløft denne ser vanskeligere ut en den er og det er laget et enkelt rekkverk man kan holde seg i. Topp partiet er flatt og har god plass med flott utsikt i alle retninger.

Ta med gode sko, vindtette klær, mat og drikke. Ellers klær etter været. Dette er en tung tur som tar om lag 6 – 7 timer.

NB! Om været er dårlig kan turen bli flytta eller kansellert. Følg med her på heimesida vår.

Oppmøte ved Vaksvik Camping kl. 09.30. Avgang fra Grytali sæter kl. 10.00. NB! Bompenger kr. 20,-

Turledere er Tor Raymond Eriksen tlf. 913 88 091 og Øygunn Vegsund tlf. 905 21 460